måndag 25 februari 2013

De lite udda banvalen för en klanmatch...

Innan det blev förklarat perverst att spela klanmatcher på andra banor än E1M2, DM3 och DM2, de så kallade The Big 3 (TB3) typ i början av 1999, så höll sig de flesta klaner med en egen "hemmabana".

Detta var något som inte alltid var så uppskattat av motståndarlaget, speciellt inte om det blev en obehaglig överraskning vid banbytet i halvlek.




Vitsen med hemmabanan var väl kort och gott att skapa sig ett bekvämt fragutrymme gentemot motståndarna genom att säkra den egna expertisen på ett exotiskt banval.

Detta gjorde att det flesta blev generalister på många banor men bara specialister på det egna banvalet. Över tid så kunde man se att klaner som ofta spelade mot varandra blev väldigt bra på varandras kartor och de banor som spelades mest (bland annat DM2, E1M2 och DM3).

Att det var tråkigt att bara spela TB3 banorna var något som diskuterades hett redan 1999.  Anledningen till varför det blev så är väl inte helt klar. Sannolikt var det en konsekvens av att spelstilen utvecklades bort från det lite slumpmässiga åt ett mer rättvist håll, men vad jag kommer ihåg hade det också med förväntningarna inför ett kommande Quake SM där enbart dessa banor skulle tillåtas.

Något Quake SM blev det dock aldrig eftersom ryktet sa att anordnaren Zander97 smusslat bort finansieringen. Vem vet...

Hur som helst, nedan är ett gäng lite udda kartor och de klaner som praktiserade dem som hemmabanor före 1999 och TB3-fanatismen:



E1M3 - The Necropolis
Själva beskrivningen av gruppsjälvmord - att försöka storma
en bevakad 150-rustning genom katakomberna.

Känd hos bland annat:
Hellfire Clan
Clan A
Clan McCloud



E3M1 - The Termination Central
En bana som kräver lite självdisciplin.
Att hålla GL under slemmet är ofta både ensamt och tomt. 

Känd hos bland annat: 
The Pooh Clan



E1M6 - The Door to Chthon 
Chansen att få fånga en motståndare
bakom den lilla hissen är ju helt obetalbart.

Känd hos bland annat:  
Fighting Alliance 44
 


E3M2 - The Vaults of Zin
Att hålla taket över RL tenderar att vara slirigt
i en modemmatch. Att storma hissen till 150-rustningen typ
omöjligt.

Känd hos bland annat:   
The Crusaders,
Da Imperial Executors,
Cult of the Shadow,
Euthanasia



 E3M6 - Chambers of Torment
+ Lätt att hålla RL i balkrummet oavsett uppkoppling.
- Otroligt svårt att storma stora lavarummet slirandes per modem.

Känd hos bland annat:

Beats of Deletion
Spartacus



 E3M3 - The Tomb of Terror
Nån annan som ramlat upp och ned i lavatrappan
och förstört en perfekt fungerande rustning?

Känd hos bland annat:
Icon of Pain



E4M3 - The Elder God Shrine
Kartan som förmodligen drev kvejkare till speedjumping.
Enorma korridorer, trippla quaddar
och bara en handfull spawns. Hoho.

Känd hos bland annat:
 

Game Over




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar